maanantai 25. marraskuuta 2013

Kukkia

Jatkan Mr. Sixpackin tapailua. Eräänä iltana puhelimessa hän sanoo ostaneensa minulle joululahjan. Mitään ei pidä ostaa. Mitään ei kuulu ostaa. Menen paniikkiin. Mitä ihmettä hankkia miehelle, jota tapailee, mutta jonka kanssa ei millään tavoin seurustele?

Teen empiirisen tutkimuksen lähipiirissäni. Kysyn kaikilta, mitä joululahjaksi. Kukaan ei vastaa mitään järkevää. Selaan kirjakaupassa kirjoja, mikään ei tunnu hyvältä. Katselen kaupassa astioita, ei sekään. Olen koko ajan vähän vaiheilla sen suhteen, pitäisikö ilmoittaa, että on muuten pirun hankala tehtävä. Yhtään ei lohduta tieto siitä, ettei minullekaan lahjan keksiminen ole ollut helppoa. Miksi sitten ryhtyi siihen?!?

Emme vieläkään ole ratkoneet, missä mennään ja mitä tapahtuu. Silti ostetaan joululahjoja. Missä käsikirjassa tästä on mainittu? Mieleen tulee ajat, jolloin ostin exälle ensimmäisiä joululahjoja. Olen aivan yhtä hukassa nytkin. Ikä ei ole tuonut lahjan ostamiseen minkäänlaista varmuutta.

Eräänä päivänä puhelimeni soi. Itse asiassa se on soinut kesken työpäivän, soitan numeroon, koska sen edessä on tuttu suuntanumero ajalta, jolloin vielä kotonakin oli lankapuhelin. Olen voittanut jotain, aivan varmasti olen!

"Kukkakaupassa."
"Mitäääh?"
"Niin kukkakaupassa..."
"Teiltä oli soitettu mulle, oon Leija Ypsanen."
"Joo, teille on lähetys. Milloin olette kotona?"
"Ööh, tota... Mä ajan siitä teidän ohitsekin kyllä, voisin hakea.."
"Ei, tämä on maksettu kotiin asti. Milloin olette kotona?"
"Joskus viiden jälkeen..."

Suuni on loksahtanut hämmästyksestä, leukaperiin sattuu. Suuni on auki vielä kotiutuessani. Lopulta kello armahtaa, ovikello soi. Oven takana on mies, joka ojentaa suuren paketin. Paketti on jäätävän kokoinen. Amaryllis?

Avaan kädet vapisten kukkapaketin kääreet. Kerrosten alta paljastuu mitä kaunein kimppu leikkokukkia. Luen lyhyen viestin, mutta tuijotan silti hämilläni kukkia. Kukaan ei ole koskaan ostanut minulle aiemmin leikkokimppua, jos K-kaupasta kannettua Reilun kaupan ruusukimppua (tarjouksessa) ei lasketa. Ei koskaan ennen kuin nyt.

Naputan viestin. Kiitän. Tuijotan kukkia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti